top of page

Het waarborgen van kwaliteit

Elk verhaal heeft twee kanten, dat is met certificeringen bij DUOFORT niet anders. De ene (praktische) kant zegt namelijk dat wij gecertificeerd moeten zijn om mee te kunnen doen met (europese) aanbestedingen. Heb je ze niet, krijg je geen groen vinkje maar een rood kruis en ben je direct uitgesloten van deelname. Dit is voor ons de trigger geweest om 4 jaar geleden te beslissen dat we ISO en VCA gecertificeerd moesten worden. Daarbij komt ook nog dat het zeker bijdraagt aan een positief bedrijfsimago. Onze klanten en medewerkers weten dat wij garant staan voor kwaliteit en dat we dat op een verantwoorde en veilige manier doen.

Dan is er ook nog die andere kant. De kant die wij inmiddels zijn gaan inzien. In eerste instantie lijkt het een oerwoud van regels, formulieren, handtekeningen, presentielijsten, handboeken en procedures. Daarvan dachten wij zeker in de beginfase dat het niet binnen onze bedrijfscultuur zou passen. Een cultuur van snelle beslissingen, een platte organisatie met een open structuur.

Echter gaandeweg het proces bleken die regels en procedures bij te dragen aan een positieve werkomgeving. Zeker als platte organisatie kan je makkelijk kleine verbeteringen aan brengen, implementeren en vastleggen. Verbeteringen die ook weer kosten besparen en voor onze uitvoerende collega’s tijd en onnodige administratie besparen. Er is draagkracht binnen de organisatie gekomen. Ook aanpassingen in de werkwijze die de veiligheid van de mannen buiten een stuk verbeterd heeft.


Inmiddels kunnen we wel stellen dat de certificeringen een integraal onderdeel zijn geworden van onze bedrijfscultuur en dat ze breed gedragen worden binnen DUOFORT.


Uiteindelijk moet het dan ook niets meer zijn dan een hulpmiddel om inzichtelijk te krijgen wat men doet, hoe ze het moeten doen, dat ze het kunnen doen en dan ook nog op een manier die veilig is en gelijkertijd voor het bedrijf economisch verantwoord is.




Menno de Man - Bedrijfsleider


Comments


bottom of page